Pembaca Setia

Sunday 3 February 2013

Permulaan Langkah Ku - Bab 6



"err...err... kenapa abang zam nak jumpa saya?" tanya aku kepada Zam besertakan senyuman yang paling manis yang pernah aku beri kepada seseorang. Aku perhatikan ada seorang rakan Zam yang lagi tadi menyinggul-yinggul bahu Zam ketika aku dan Zam bersua.

"ehem..ehem... apabila mata bertentang mata.....hati di dalam bagai nak gila... Ohoii! " usik Kimi sambil menyanyikan rangkap patun M. Daud Kilau.

"Huh naik menyampah aku dengan Kimi kawan kepada Zam!" kata hatiku namun aku masih membalas usikkan Kimi dengan gelak tawa sopan yang pada aku itu hanya lakonan semata-mata.

"Assalammualaikum Cik Alisya,saya sebenarnya nak jumpa awak sebab saya nak beritahu awak yang saya...suka tengok awk sejak hari pertama awak di sini..." Zam mengatur kata-kata membalas soalanku sebentar tadi. Tidakku sangka seorang senior suka pada aku sejak hari pertama aku di sini. "Kuat juga aura aku ni.." aku bermonolog sendirian. Kalau mereka dengar sudah tentu mereka pasti ingat aku seorang perempuan yang kuat perasan.

Aku hanya dapat membalas kata-kata Zam dengan senyuman dan aku tertunduk malu. "kenapa abang Zam suka kat Lisya?" tanya ku kepada Zam.

" Saya suka tengok mata awak,bibir awak,hidung awak,senang cerita semua yang pada awak saya suka." Zam mengatur ayat bagi memaut hati Alisya sedangkan Zam mempunyai agenda beliau sendiri.

"err terima kasih abang Zam...." sahut Alisya. Muka kuning langsat Alisya tadi bertukar kemerah-merahan akibat malu apabila dipuji Zam. Alisya terus meninggalkan Zam tanpa berkata apa-apa kepada Zam. Sesungguhnya Alisya malu apabila dipuji sebegitu tetapi sebenarnya Alisya memang suka dipuji.

"Lisya! nanti saya telefon awak tau!" Jerit Zam kepada Lisya yang sedang berlalu pergi.

"Arh! ikan dan makan umpan broo..." seloroh Zam kepada Kimi.

Kimi hanya tersenyum melihat rakannya itu dan mereka pon berlalu pergi memandangkan waktu rehat sudah hampir tamat.


------------------------------------------

"oii Lisya! oii Lisya! kau ni 24 jam duduk menghadap handphone..tersenyum-senyum lagi tu!" Seloroh Mila kepada Alisya. Shamila gadis yang berasal dari pantai timur namun sudah lama menetap di selatan tanah air. Dia merupakan rakan pertama yang Alisya kenal sewaktu sesi orientasi. Perwatakkannya yang seperti tomboy dan seorang yang agak lasak berbeza ibarat langit bumi dengan Alisya yang lebih manja orangnya.

"Ala Mila.... aku rasa aku suka kat seseorang...." Alisya dengan manjanya memaut tangan Mila rakan baiknya yang merupakan teman sebiliknya.

"Ish mesti Zam ni kan... Lisya,aku bukan apa..aku tengok Zam tu semua perempuan dia layan..aku taknak kau kena tipu dengan Zam. Tu aje.." nasihat Mila kepadaku. Aku hanya terdiam dan aku rasakan Mila cemburu kepadaku.

"Em kau jeles cakaplah..!" Aku memarahi Mila sambil meninggalkan Mila sendirian. Mila berulang kali memanggil namaku namun aku hindari panggilan Mila.

Kuat sungguh penangan ayat Zam kepada gadis lurus bernama Alisya ini.

Kalau sebelum ini, Alisya sering ke mana-mana berdua dengan Shamila namus setelah peristiwa semalam,hubungan Shamila dan Alisya semakin goyah. Alisya kini lebih rapat dengan Daniella namun Alisya lebih memilih untuk sendirian. Setiap kali pulang ke kelas, Alisya menaiki kereta sendirian pulang ke asrama manakala Shamila lebih memilih untuk berjalan kaki memandangkan Shamila tahu Alisya masih marahkan beliau.

Ketika di bilik.....

"Lisya...Lisya aku minta maaf... aku sayangkan kau macam adik aku sendiri..jangan marah kat aku lagi tau..please..." pujuk Mila kepada Alisya..

Alisya membelakangkan Mila.Ego Alisya tinggi seperti lelaki tapi Alisya tahu,sampai bila dia perlu marahkan Mila.

"Mila..aku pon minta maaf..tapi aku nak kau tahu yang aku memang dah suka kat abang Zam.." Alisya memaafkan Mila. Mereka berpelukkan sambil dilinangi air mata. Mila tahu dia hanya mampu menasihati Alisya namun tidak mampu menghalang perasaan rakannya itu.

----------------------------------------

Daniella. Nama sedap tapi sayangnya sombong.

"Daniella,awak pernah cakap awak pernah nak jadi pereka fesyen kan? awak mesti tau bab fesyen-fesyen ni...saya nak minta tolong awak boleh?"

"apa dia!" tengking Daniella kepadaku. Huh orang tanya baik-baik dia marah-marah pula.

"emm takda,saya mahu dating,kau rasa aku sesuai pakai macam mana lah?" tanya Alisya kepada Daniella. Alisya sememangnya sudah pandai berfesyen namun dia masih perlukan bantuan Daniella bagi menyerlahkan penampilannya untuk makan malam bersama seseorang.

"kau pakai baju warna merah skirt warna kuning.Itu namanya Color Block" kata Daniella ringkas dan padat.Entah betul atau tidak namun Alisya yang lurus itu nampaknya mempercayai kata-kata Daniella.

"ooohh ok Daniella. tenkiu! " Alisya terus meninggalkan Daniella berseorang di mejanya lalu pergi ke meja Shamila. Kelas yang huru-hara akibat ketiadaan pensyarah membuatkan pelajar-pelajar boleh diibaratkan seperti kanak-kanak yang belum akil baligh perangainya.

"Mila!! malam ni aku nak dating dengan Abang Zam! malam ni,aku nak pakai cantik-cantik! seronoknya aku!" Jelas Alisya dalam nada teruja kepada Mila.

Mila hanya mendiamkan diri namun dalam hatinya keberatan untuk membenarkan rakannya pergi.

---------------------------------

saat yang ditunggu oleh Alisya sudah hampir tiba, Alisya memakai baju blouse berwarna kuning pekat dan skirt labuh bewarna biru.

"Lisya..aku nak tegur sikit tapi kau jangan marah tau... aku rasa macam tak padanlah pakaian kau tu...warna macam terlampau menarik perhatian.." Mila mengatur ayat memandangkan Mila tahu rakan sebiliknya itu mempunyai hati seperti tisu.Mudah terasa.

"takpelah Mila...aku dah tanya Daniella..dia cakap okey je.." Alisya menjawab Mila sambil membuat last touch-up sebelum turun ke cafe untuk makan malam bersama Zam.

Aku berjalan sendirian menuju ke cafe.. hatiku berdebar...

"dalam cerita drama,makan malam pertama kena pakai cantik-cantik..mesti sang lelaki terpaut" Aku bermonolog sendirian untuk menyedapkan hatiku yang sudah berdebar.Rasa macam mahu gugur jantung aku.

Sesampainya di cafe.. aku perhatikan mata-mata orang yang memandang aku melangkah ke cafe. Aku berasa hairan mengapa mereka memandang aku seperti tidak pernah nampak seorang perempuan pergi ke cafe sendirian. Namun aku endahkan pandangan-pandangan yang menjengkelkan tersebut.

terdengar suara-suara sumbang mengata penampilan aku..

"teruk sangatkah aku berpakaian sebegini..bayang Zam pon aku belum nampak.." bisik Alisya sendirian sambil duduk di suatu penjuru cafe.


No comments:

Post a Comment