Pembaca Setia

Thursday 31 January 2013

Permulaan Langkah Ku - Bab 4





Bab 4


Dari Jauh aku melihat Alisya datang menghampiri aku, sengaja aku kosong kan kerusi di hadapan aku supaya senang untuk aku berdepan dengan budak mentah ni. Kalau mengikut pengalaman aku sebelum – sebelum ni mudah saja yang terperangkap dalam dunia “pisau cukur” aku ni.

“Budak ni memang datang la Zam” tegur Kimi pada aku sambil kami berdua yang sememangnya berkawan daripada awal belajar di sini. Sebenarnya ada lagi sorang kawan baik aku selain Kimi dan kami bertiga. 
Namun orang selalu kata bertiga tidak elok. Aahh.. Lantak apa orang nak kata. Kawan aku yang sorang lagi nama dia Kamal, tapi di sebabkan dia ni banyak “main” dari aku dan Kimi. Jadi dia di buang daripada belajar, jadi tinggal la aku dan Kimi saja mewarnai hidup Kolej ni.

“Aku nak, ko jangan macam – macam Kimi, mu g main jauh – jauh deh” sindir aku pada Kimi dalam loghat pantai timur beliau.

“Kang xjadi jarum aku, budak ni senang ayat… tapi kalau ko ada kang kecoh jadinya, tak aku mengayat ko yang lebih – lebih ayat”. Sambung aku untuk memberi amaran kepada Kimi.

Kimi meninggalkan aku sendirian apabila Alisya si budak mentah itu sudah hampir dan berdiri kaku di hadapan aku, lantas aku melambai – lambai ke arah Alisya dan mempelwa duduk untuk mengajaknya berbual untuk lebih selesa.

“Aku tak boleh tergopoh gapah sekarang ni, mesti tunjuk cool ja depan budak ni”. Getus aku dalam hati sendirian sambil bertanya kan sesuatu.

“Cik Alisya dah makan ke? Berani datang sorang jumpa saya….mana kawan yang asyik dok berkepit selalu?”

Belum sempat budak mentah ni duduk, dia dah jawap pertanyaan aku ni dalam keadaan tegak berdiri.

“Lurus jugak budak ni ye, senang la keja aku” sinis aku di dalam hati.

“Eh.. eh.. kalau ye pun duduk la dulu, jangan la gabra sangat. Saya baru ja lepas makan, kalau nak katakan saya ni makan orang. Dah tak boleh isi dah pun perut ni sebab dah kenyang.” Tegur aku dalam nada bergurau dengan kelakuan Alisya ni.

Kami berbual sejenak untuk mengilangkan barrier di antara senior dan junior. Maklum la, xsampai berapa hari aku dah menghantar mesej secara tidak formal untuk berjumpa dengannya. Lagi cepat aku memasang perangkap, lagi cepat untuk aku merasa duit anak orang kaya. Selesai berbual untuk merapatkan hubungan aku dengan Alisya, kami bersurai berasingan di sebabkan aku perlu kembali mencari rakan karib aku yang entah menghilang ke mana selepas aku menghalau. Lagi pun lepas rehat tengahari ni aku ada kuliah sehingga petang.


--------------------------------------------------------------------------


Kaki aku bergerak pantas mempercepatkan langkah untuk aku menceritakan tentang rancangan aku yang berhasil. Mungkin bagi orang lain cinta itu adalah satu kebahagian dalam kehidupan, namun bagi orang yang di besarkan tanpa kasih saying dan berada di dalam keadaan yang daif serba kekurangan. Wang adalah segala – galanya bagi orang seperti aku. Yang tidak lagi mahukan zaman susah untuk aku meneruskan hidup.

“Orang lain tak kan faham dengan apa yang aku lalui waktu zaman dulu, biar hidup dalam kesenangan walaupun meminjam kekayaan orang lain. Jangan sampai selalu di hina sebab miskin”

Itu yang selalu aku fikirkan untuk meransang aku untuk bertindak sedemikian. Aku terus menunggu Kimi di lobi utama di kolej.

“Mana la si Kimi ni, tak kan merajuk pulak dengan aku sampai nak main sembunyi – sembunyi pulak. Dah call xangkat pulak”. Bebel aku sambil melihat jam di tangan.

Tiba – tiba terasa getaran di dalam poket seluar, ada satu mesej masuk ke dalam peti mel dan aku merasakan ia nya datang dari Kimi. Apa yang mengejutkan rupa – rupa si Alisya yang hantar mengucapkan terima kasih sebab sudi berkenalan dengan beliau. Berdiri bulu roma tengkuk aku nie bila baca mesej yang konon – konon nya sweet.

“Budak ni dah tangkap cintan ke apa? Mentah betul budak ni.. Baru sekali jumpa kot tak kan la dah tangkap cintan, geli aku..” fikir aku melihat mesej yang di hantar dengan smiley yang di letakan muka orang mengenyik mata.

Sedang aku melayan kerenah Alisya di dalam telefon bimbit, aku terpandang dua orang sedang berjalan menuju ke arah bilik kuliah. Walaupun aku mempunyai kurang upaya dalam penglihatan, rabun jauh. Aku dapat meneka yang sedang berjalan di belakang seorang perempuan itu adalah Kimi kerana lihat dari gerak lenggok tubuhnya saja aku dapat meneka beliau dari jauh.

“Alahai.. Tak kan la jadi cerita cinta pulak sekarang ni” sambil aku memerhati dari jauh gelagat kawan aku yang selalu akan mengacau perempuan xkira di mana saja dia ada.

“Tapi siapa perempuan yang Kimi kejar tu?” Tertanya aku sebab setahu aku Kimi tidak pernah pula memberitahu tentang perempuan yang berada di hadapan dia sekarang. Jam pula menunjukan kuliah hampir bermula.

Ini lah perkara yang aku malas bila berada di kolej iaitu mendengar kuliah. 

No comments:

Post a Comment