Pembaca Setia

Thursday 31 January 2013

Permulaan Langkah Ku - Bab 2



Bab 2 

“Zam… hoi zam”… Kedengaran suara dari kerusi sebelah meranapkan lamunan aku. “Kenapanya Kimi??.. Kacau betol aku tengah termenung pasal budak pompuan yang baru lalu tadi”. Walaupun lamunan aku di ganggu oleh Kimi, tetapi bayang – bayang budak junior yang melintasi anak mata aku tetap masih lagi berbekas di dalam fikiran aku. “Tu mesti fikir nak ayat awek mentah tu nak suh dia support ko la tu kan?”, sergah kimi yang memang masak sangat dengan perangai buruk aku yang aku rasa inilah salah satu tujuan utama untuk aku berkawan dengan seorang perempuan.

Sambil menarik sepam asap rokok yang di kepit kemas di antara jari telunjuk dan jari tengah, anak mata aku belum lagi puas mengekori gerak geri budak mentah yang lalu tadi.

“Sudah la tu…” sambil kimi memegang bahu aku.

“Xcukup lagi ke pompuan mentah yang ko guna untuk support belanja motorsikal besar ko tu ha Zam?” sambung Kimi yang sengaja menyindir aku melalui secebis nasihat.

“Ko tgk la Kimi, budak mentah macam tu kalau ayat kena pada hati. Silap – silap aku bleh tukar sport rim motor aku tu”. Terasa semangat untuk aku jadikan budak mentah tu kad atm untuk aku tambah duit dalam akaun bank aku yang kadang – kadang xpenah berbaki pun.

Selepas beberapa minit aku menghabiskan rokok yang di kepit di jari, aku dan Kimi bergegas ke dewan kuliah. Terasa bosan bila masuk depan kuliah sebenarnya di sebabkan aku ni cepat bosan bila mendengar apa yang aku tidak faham. Lagi - lagi daripada pensyarah yang hanya berpandukan kepada slide saja. hanya translate semula slide BI kepada BM.

Biasala bila pensyarah muda yang belum lagi cukup pengalaman mengajar, hanya merujuk kepada nota pada slide di layar putih dan hanya mengalih bahasa saja, itu yang menyebabkan aku sentiasa bosan bila berada di dalam dewan kuliah. Di tambah pulak jika ada sorang dua pelajar yang kadang kala bertindak poyo bertanya kan soalan dan pendapat yang tidak masuk akal.

Memang membosankan apabila ke dewan kuliah dan langkah aku di sambut dengan perasaan yang hiba dan malas bercampur baur semua nya untuk berjalan.

Hari yang membosankan....... 


------------------------------------------------------

Hari ni aku terserempak dengan budak mentah tu lagi semasa aku sedang melepak di kedai mamak. Mata aku terus mengekori gerak geri dia, bukan apa pun. Budak macam ni memang senang untuk aku ayat. Nampak lurus dan senang aku manipulate. Dengan harapan dia dan kawan – kawan nya duduk berhampiran meja tempat aku makan supaya senang aku nak buat sedikit kajian tentang psikologi perwatakan budak mentah ni.

"Alisya Umairah ye.. Apa la baik punya budak mentah nie gantung kad matrik sampai ke kedai mamak pun gantung tak buka – buka. Memang senang la keja aku ni” bebel aku dalam hati bila terintai – intai kad matrik budak mentah tu yang asyik terhuyung haying akibat daripada gerak tuan punya badan.

“Camner la aku nak mula cucuk jarum ni.. nape la rasa lain kali ni?" sentak aku dalam hati yang tiba - tiba aku rasa kali ni macam susah pulak untuk aku membuat permulaan. Selalu nya senang saja, tapi kali ni berlainan pulak.

"Ish, budak pompuan ni ada bela saka ke??" bergurau aku di dalam hati sambil tersenyum sinis. Sambil menghirup milo ais dan juga mengisap asap - asap rokok yang kadang kala asap yang keluar berbentuk tengkorak, jarang sekali niat di hati aku ni untuk berhenti merokok.

Sambil fikiran aku ligat memikirkan rancangan untuk aku mendekati budak mentah tu, mata aku pulak ligat memerhatikan gelagat mereka di meja berhampiran aku. Sedang aku mengatur langkah, kedengaran seseorang memanggil nama aku dan yang lain tidak bukan, si kawan baik aku, Shakimi atau selalu orang memanggil nya Kimi. Kadang - kadang aku rasa hidup aku ni tak akan sunyi jika Kimi ni ada sekali. bukan apa, xjadi kerja kalau melayan si Kimi ni bersembang. ada saja topik dan tajuk untuk di huraikan.

"Aku tahu apa yang ko tengah rancang sekarang nie.." sapa Kimi selepas mencapai kerusi lalu duduk bertentangan dengan tempat duduk aku.

"Aku tengok budak pompuan ni boleh tahan jugak. Bila nak angkut naik motor besar ko tu Zam??. Sure meleleh budak ni tengok mamat motor besar macam ko nie ajak dia naik motor"

"Boleh la usha kawan budak mentah ni. Hahahaha" Gelak Kimi sambil memuncungkan mulut ke arah kelompok budak - budak mentah tu.

"Ko cakap senang la.. Aku ni bukan nk bercinta la Kimi, ni ha.. dompet ni.. makin kurus aku rasa.. dh la kt kampung tak de sape nak kirim duit" sambil ligat aku bergurau dengan Kimi.

"Di sebabkan keluarga aku ni miskin, aku mampu beli superbike yang secondhand, nak harapkan duit mak bapak aku ni. Kais pagi makan petang la jawap nya" keluh aku dalam hati. Memang aku menyirap bila aku bandingkan keluarga aku yang tidak berkemampuan dengan keluarga Kimi yang sememang nya orang kaya.


-----------------------------------------------------


 “Adakah ini jodoh?” kenang aku jauh di lubuk hati. 

Kenapa perlu setiap hari akan ada masa untuk aku bertemu budak mentah ni??... Mungkin ini lah yang di nama kan takdir untuk si Alisya jadi mangsa untuk aku kikis duit pada superbike kesayangan aku. Dalam dunia ni harta aku adalah superbike yang aku beli dengan hasil aku mengayat perempuan – perempuan yang selalu jatuh di dalam pujuk rayu aku.

Hari ni aku ada perjumpaan malam dengan budak – budak junior. Ini lah masa yang sesuai untuk aku mengerakan jarum aku untuk mendekati budak hingusan yang Nampak lurus tpi kaya. Nasib kau lah perempuan, dayus pun dayus janji hidup aku bukan papa kedana. Hidup merempat ni adalah perkara lama bagi aku masa aku berada di zaman kanak – kanak. Sudah cukup untuk aku rasa merempat dan sekarang, walaupun aku hanya kaya dengan hasil menumpang kekayaan orang lain, namun aku rasa hidup aku lebih baik dari dulu.

“Kamu akan di bahagi kan kepada beberapa kumpulan dan di dalam setiap kumpulan akan ada 3 – 4 senior akhir yang menjadi abang dan kakak angkat.. Faham semua?”

…. Kedengaran arahan yang di berikan oleh ketua batch aku, Hardi yang selalu nya tegas dan boleh kata skema juga orang nya.

Aku yang memang sudah berpakat dengan kawan yang lain supaya Alisya masuk ke dalam kumpulan aku, supaya senang untuk aku mengatur langkah seterusnya.

 Di dalam kumpulan, budak – budak junior di berikan sekeping kertas yang di dalam nya terkandung beberapa nama samaran dan juga tempat untuk di isi tanda tangan oleh setiap senior. Apa yang aku lihat dari penglihatan kasar, muka sorang – sorang berkerut dan ada yang nampak seperti tidak puas hati dengan tugasan yang di berikan.

“Kamu di berikan 1 minggu untuk melengkapkan tempat kosong yang di tinggal untuk kamu mengisi dengan tanda tangan senior kamu”.. Kedengaran pula suara garau yang tegas dari seorang perempuan Nashitah yang aku rasa, walaupun wataknya seorang perempuan.. tapi boleh di katakan sehebat seorang lelaki.

Malam itu berakhir dengan bersurai semua junior menuju ke block asrama masing – masing dengan tugasan yang di berikan oleh senior – senior mereka. Namun aku sempat mengambil nombor telefon bimbit Alisya dan aku telah mengatur langkah ku. 


No comments:

Post a Comment