Pembaca Setia

Thursday 31 January 2013

Permulaan Langkah Ku - Bab 3





Bab 3 


"Errr....nama saya Alisya Umairah...abang-abang kakak-kakak boleh panggil saya Alisya.." Aku teringat kembali sesi memperkenalkan diri kepada senior-senior course aku... Argh! sangat memalukan pabila aku dipaksa untuk membuat pelbagai aksi pelik yang tak masuk akal semata-mata untuk mendapat tahu nama sebenar mereka untuk diisi di dalam kertas tugasan yang diberikan oleh senior siang tadi.

 "Tapi.....hensem jugak abang tu..dia minta nombor telefon aku..mesti dia suka aku..hehe" aku bermonolog sendirian dan tanpa ku sedari senyuman terukir di bibir ku.

"Hoi! minah!" tersentak aku apabila Shamila mengertak aku dari belakang.

"Hey Mila...kau ni buat aku terkejutlah..aku baru nak berangan kat abang senior kita..hehe" kata aku kepada mila sambil memaut tangan Mila. Sememangnya Alisya merupakan seorang yang manja memandangkan dia merupakan anak tunggal dalam keluarganya.

"Sebab tu lah aku terkejutkan kau...aku tengok kau senyum sorang-sorang macam beruk maknyeh tahu! eeeiii aku tak suka lah tengok abang senior yang nama dia zam tu...macam playboy!" kata Mila kepadaku.Aku terus memuncungkan bibirku tanda protes terhadap kata-kata sahabatku Mila.

Setelah penat seharian menjalani orientasi yang menjengkelkan, aku dan teman sebilikku Mila melabuhkan badan ke atas tilam yang pada aku tidak selesa dan sudah usang. Aku perlu membiasakan diri di sini memandangkan aku telah biasa hidup dalam keadaan mewah di rumah aku.

"Kalau diikutkan,bilik kita ni macam reban ayam kalau dibandingkan dengan bilik aku dirumah tau Mila" Kata aku dengan nada riak pada Mila. Tetapi hanya dengkuran yang aku terima daripada Mila memandangkan teman sebilikku itu sudah enak dibuai mimpi.

"Sabar je Alisya dapat housemate macam ni..haaa~ " kata aku lalu memejamkan mata memandangkan hari sudah lewat.


-------------------------------------------

Pagi-pagi lagi aku sudah mengenakan pakaian paling cantik untuk menghadiri kelas pertamaku di kolej. Tidak kurang juga  memakai make-up bagi menaikkan seri wajahku ini.. "huh..sungguh indah ciptaanMu ini.."  getus hatiku.

 Sememangnya Alisya Umairah seindah namanya dan mempunyai rupa paras yang tidak kalah seperti seorang  model tetapi hakikatnya beliau merupakan seorang yang lurus bendul dan mudah ditipu.

"Lisya...oh... Lisya.... Cepat sikitlah! nanti kita lambat kena marah pula dengan Cik Suhanti.." Teriak Mila dari luar bilik.

"Yela..yela... aku dah siap ni...ish kau ni sabar sikit lah ye.." Jawab aku tenang kepada Mila sambil aku menyarungkan kasut tinggi Gucci 5 inchi.

Alisya dan Mila terus memecut laju ke kampus mereka menaiki kereta BMW milik Alisya hasil pemberian bapanya semasa hari jadi beliau ke-19 tahun yang lepas.

Sesampainya di kolej,aku terpana melihat abang Zam yang sedang menuruni anak tangga manakala aku pula sedang menaiki anak tangga yang sama dengan abang Zam. Hatiku seolah-olah terhenti dan mata seperti sudah di gam pada soket mataku melihat kekacakkan abang Zam.Aku terpaku seketika.
Abang Zam mengukir senyuman yang paling indah yang pernah aku lihat.

"A..ab..bang Zam......." bisikku kepada Mila Lantas Mila menarik tanganku untuk masuk ke dewan kuliah.

--------------------------------------------------------

"you got mail...you got mail..." telefon bimbitku berbunyi lantas aku lihat ada satu nombor yang aku tidak ku kenali terpapar di skrin Samsung Galaxy SIII aku. Aku membuka mesej tersebut dengan satu perasaan teruja.


Assalammualaikum Cik adik manis Alisya Umairah... sejak pertama kali saya terpandang akan wajahmu,saya lihat ada satu tarikan yang mendorong saya untuk mengenali cik adik dengan lebih mendalam. Kalau cik Alisya tak keberatan, boleh ke kita berjumpa di cafe kolej jam 12.30 tengahari nanti. Alisya tak perlu takut memandangkan Cik Alisya sendiri sudah tahu siapa saya. -zam-

" Mila... emm Mila.... nanti time lunch, aku nak pergi jumpa someone lah....kau hari ni ajak lah Dewi ke.. Timah ke..makan dengan kau ek..." kataku kepada Mila.

"Kau nak jumpa siapa Lisya? eh kau ni senang sangat nak percaya kat orang tau... takde takde aku teman kau ye... " Mila menjawab dengan nada risau.

" Ala Mila.... aku okey je la... kau jangan risau tau! aku nak jumpa secret admirer aku ni..takkan kau nak kacau daun pulak... okeylah aku dah lewat ni..bye Mila..." Aku meninggalkan Mila begitu sahaja sambil mengatur langkahku ke cafe kolej.

Berdebar hatiku hanya tuhan je tahu bila aku melihat Zam melambai-lambai tangan ke arahku di suatu sudut terpencil pada bahagian tepi cafe kolej.

Aku mula memperlahankan langkah kaki ku namun aku terus mengukir senyuman sepanjang perjalananku menuju Zam.

Hatiku terus berdebar.......................

No comments:

Post a Comment